1. Χαρτογράφησε τις «πραγματικές» ώρες διαβάσματος και άλλων δραστηριοτήτων
Μια τεχνική Διαχείρισης Χρόνου. Ένας τρόπος για να έχεις πιο πολλές ώρες μελέτης. Φτιάξε ένα χάρτη που θα αναφέρει πόσο χρόνο χρειάζεσαι για όλες τις δραστηριότητες σου (μελέτη, ύπνος, κοινωνικοποίηση, κλπ). Μετά φτιάξε και δεύτερο χάρτη με το πόση ώρα πραγματικά αφιερώνεις στο κάθε ένα. Μετά μπορείς να αυξομειώσεις ώρες και λεπτά ανάλογα.
2. Διάβασε στη σωστή ώρα – Πριν ή Μετά το μάθημα
Απάντησε στην ερώτηση: Πότε νομίζεις είναι η σωστή ώρα για να διαβάσεις;
3. Διάβασε ένα θέμα με τον ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ μόνο ΜΙΑ ΩΡΑ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ και χωρίς ένταση ή άγχος
- Μπορείς να μελετήσεις για αρκετές ώρες κάθε φορά, αλλά για διάφορα θέματα και με αυτοεξέταση και μετά επανάληψη του υλικού
- «The Learning Curve» Τα πρώτα 30 λεπτά της μελέτης μαθαίνεις καλύτερα και μετά σταδιακά μειώνεται η δυνατότητα για κατανόηση και συγκράτηση του υλικού.
- Μετά από 4-5 ώρες μελέτης του ίδιου υλικού με τον ίδιο τρόπο, τις περισσότερες φορές δεν μαθαίνεις τίποτα καινούργιο.
- Ενάλλασσε θέματα και τρόπους μνήμης και καταχώρησης πληροφοριών.
4. Διατήρησε ένα οργανόγραμμα για να κρατάς τη σειρά και πορεία των εργασιών και υποχρεώσεων σου.
Γράψε σε λίστα όλες τις τάξεις, ώρες, συναντήσεις, εργασίες, εξεταστικές και ημερομηνίες παράδοσης.
5. Κράτα όλες τις σημειώσεις για όλα τα μαθήματα σε ένα μεγάλο σημειωματάριο/τετράδιο
Περισσότερη Διαχείριση χρόνου. Αυτό σε βοηθά να διαβάζεις κατά την ώρα του διαλείμματος αν έχεις χρόνο ανάμεσα στις τάξεις γιατί τα έχεις όλα μαζί σου. Επίσης όταν νυστάζεις το πρωί απλά παίρνεις το τετράδιο μαζί σου και δεν πρέπει να ψάχνεις!
6. Αντί απλά να υπογραμμίζεις με μαρκαδόρο χρησιμοποίησε τη μέθοδο SQ4R
- Έρευνα (Survey): Επανάληψη κεφαλαίου, φωτογραφιών, πινάκων, περιλήψεων
- Ερωτήσεις (Question): Μετάτρεψε τους τίτλους και επικεφαλίδες σε ερωτήσεις Ανάγνωση
- (Read): διάβασε κάθε μέρος του κεφαλαίου έχοντας υπόψη τις ερωτήσεις που έκανες. Επαναφορά πληροφοριών
- (Recite): Απάντησε τις ερωτήσεις χωρίς να κοιτάζεις το υλικό
- Επανάληψη (Review): Έλεγξε εάν τις απάντησες σωστά και επανέλαβε
- Στο τέλος του εξάμηνου μπορείς να διαβάσεις αυτές τις επαναλήψεις αντί ολόκληρο το βιβλίο μόνο του.
7. Σημειώσεις την ώρα του μαθήματος
- Μέθοδος Cornell: Διαχώρισε τη σελίδα σε δύο στήλες. Δεξιά (Δ) σημείωσε το περιεχόμενο και Αριστερά (Α) σημείωσε λέξεις κλειδιά και κεντρικές ιδέες. Επίσης μπορείς να γράψεις δική σου περίληψη στο τέλος σε ξεχωριστό φυλλάδιο.
- Χαρτογράφηση της σκέψης σου: Μια οπτική προσέγγιση – Βάλε τις σκέψεις σου σε κύκλους. Μετά, βάλε την κεντρική ιδέα στο μεσαίο κύκλο και τις επιπρόσθετες ιδέες σε κύκλους που προεξέχουν από το μεσαίο κύκλο.
- Απόφυγε να πάρεις πάρα πολλές ή πολύ λίγες σημειώσεις. Δώσε προσοχή σε σημαντικά στοιχεία ή/και «λέξεις κλειδιά» στα οποία ο καθηγητής επαναλαμβάνει κάποιες λέξεις, γράφει στον πίνακα ή φαίνεται να επαναλαμβάνει κάτι.
8. Ομαδική Μελέτη
- Αυτό βολεύει άτομα που προτιμούν να μελετούν με άλλους. Πρέπει να γίνεται προσεκτικά για να μην χάνεται ώρα στην κοινωνικοποίηση.
- Όλα τα μέλη της ομάδας μπορούν να προετοιμάσουν δείγματα διαγωνισμάτων και ερωτήσεων (με τις απαντήσεις φυσικά!)
9. Ζήτα από τους καθηγητές να σου δώσουν, εάν έχουν και εάν είναι εφικτό, διαγωνίσματα και εξετάσεις από περασμένα εξάμηνα και χρησιμοποίησε τα σαν παραδείγματα.
10. Πού να διαβάσεις!:
- Αν είναι δυνατό, πέρνα λίγο χρόνο να διαβάζεις μέσα στο χώρο όπου θα γίνει η εξέταση.
- Προσπάθησε να διαβάσεις σε χώρο που να σε εμπνέει! Καθάρισε το περιβάλλον σου, αέρισε το χώρο και διαρρύθμισε τον ανάλογα με την προσωπικότητά σου. Μπορείς να ανάψεις και κάποιο κερί για να χαλαρώσεις και εάν μπορείς και προτιμάς να συγκεντρωθείς με μουσική, απόφυγε μουσική με λόγια και προτίμησε κλασσική μουσική.
- Απόφυγε να διαβάζεις ξαπλώνοντας στο κρεβάτι.
11. Χρησιμοποίησε τη φαντασία σου για να «δεις» τον εαυτό σου ότι πετυχαίνεις! Σκέψου παλιές επιτυχίες και αν θες, φαντάσου την εξέταση σαν διαγωνισμό που πρέπει να πετύχεις.
Καθώς μελετάς, σκέψου τον εαυτό σου στην τάξη να γράφει στην εξέταση και να νοιώθει σιγουριά και ικανοποίηση.
12. Μάθε το υλικό με διαφορετικούς τρόπους (οπτικά και ακουστικά) και από διαφορετικούς χώρους (βιβλία, σημειώσεις, συζητήσεις, κλπ).
13. Κάνε τις πληροφορίες που μαθαίνεις όσο πιο προσωπικές γίνονται για σένα.
- Πρόσθεσε τις νέες πληροφορίες σε αυτά που ήδη ξέρεις.
- Βρες ένα «συνδετικό κρίκο» ανάμεσα σε αυτά που ξέρεις και τις νέες πληροφορίες.
- Είναι πιο εύκολο να μάθεις με το να συνδέσεις τις πληροφορίες με κάτι που ήδη υπάρχει στη μνήμη σου παρά να σου είναι εντελώς άγνωστο.
14. Ζήτα βοήθεια όταν τη χρειάζεσαι.
Ιστοσελίδες Καθηγητών και Τμημάτων με πληροφορίες
Συνεργασία με Καθηγητές, Ακαδημαϊκούς Σύμβουλους και Αρμόδιο Τμήμα
Γραφείο Συμβουλευτικής. Μπορείς να διευθετήσεις ατομική συνάντηση για σχεδιασμό εξατομικευμένου προγράμματος οργάνωσης για το δικό σου τρόπο μελέτης (π.χ. Διαχείριση χρόνου, ιδέες και τρόπος μελέτης, συγκέντρωση, χαλάρωση κλπ).
15. Mάθε τι θα καλύψουν οι εξετάσεις.
Θα συμπεριλαμβάνει το βιβλίο, τις σημειώσεις, τα σχόλια του καθηγητή;
16. Μάθε πόση ώρα θα έχεις για να καλύψεις την εξέταση.
17. Ρώτα από πριν τι είδους εξέταση θα είναι (essay/multiple choice) και προετοιμάσου για το πώς να τις απαντάς.