Η διαχείριση χρόνου είναι μια ικανότητα που σε βοηθά να έχεις τον έλεγχο της ζωής σου. Αν αναβάλλεις και χάνεις ώρα σε ασήμαντα θέματα, τότε νιώθεις εκτός προγράμματος, χάνεσαι στις εργασίες και διάβασμα και νιώθεις ότι μένεις πίσω. Ο χαμένος χρόνος δε μπορεί να ξανακερδηθεί!
Τι σημαίνει κακή διαχείριση χρόνου;
- Να προσπαθείς να κάνεις πολλά πράγματα την ίδια ώρα: Να αναλαμβάνεις πολλές εργασίες, πολλά μαθήματα και να δεσμεύεσαι για πολλές κοινωνικές υποχρεώσεις.
- Αναβλητικότητα: Όταν αφήνεις «για αύριο» αυτό που μπορεί να γίνει σήμερα, ή ακόμα καλύτερα, ΤΩΡΑ!
- Τελειομανία: Όταν νιώθεις ότι πρέπει όλα να είναι στην εντέλεια ή ότι πρέπει να τα κάνεις μόνος /η σου.
- Όταν δεν μπορείς να πεις ΟΧΙ!: Χάρες που σου ζητούν, εκδηλώσεις, κοινωνικά, κλπ.
- Προσωπική αποδιοργάνωση: Ασυγύριστο γραφείο, φτωχές ικανότητες μελέτης, έλλειψη προγραμματισμού.
- Παράλογος υπολογισμός χρόνου.
- Έλλειψη οριοθέτησης και πειθαρχίας εαυτού.
- Διάφορες ενοχλήσεις/διακοπές.
- Να φοβάσαι την αποτυχία και να «παγώνεις».
Πως να Χειριστείς το Χρόνο σου Καλύτερα
- Κάνε ένα κατάλογο για τις πτυχές της ζωής που είναι σημαντικές για σένα όπως υγεία (σωματική και ψυχική), κοινωνική ζωή, μαθήματα. Θα πρέπει να βρεις περίπου 10-20 σημαντικές πτυχές. Η λίστα πρέπει να εκφράζει τις πραγματικές σου ανάγκες.
- Γράψε στόχους για το μέλλον: Η πιο πάνω λίστα θα σου δώσει ιδέες.
- Υπάρχουν μόνο 24 ώρες στην ημέρα σου, όπως και για όλους τους ανθρώπους. Άρα, πώς καταλήγεις να νιώθεις απογοητευμένος/η, θυμό, ατέλειωτες εργασίες και με υπερκόπωση; Ίσως γιατί δεν ξέρεις πώς να αξιοποιείς σωστά αυτές τις 24 ώρες!
- Αν νιώθεις ότι η μέρα σου πάει χαμένη, δημιούργησε μόνος/η σου ή ζήτησε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα μελέτης από το Γραφείο Συμβουλευτικής για να σημειώνεις και να κρατάς τον έλεγχο του χρόνου.
- Μείνε μακριά από το τηλέφωνο όταν διαβάζεις. Αν είναι πραγματικά σημαντικό θα ξαναπάρουν αργότερα.
- Ξεκίνα με τις υποχρεώσεις που δεν σου αρέσουν πρώτα. Όταν τελειώσεις θα νιώσεις ανακούφιση και περισσότερη ενέργεια για τις υπόλοιπες εργασίες.
- Μάθε τους ρυθμούς του σώματος σου και δούλεψε μαζί τους.
- Προστάτευσε την ώρα που έχεις προγραμματίσει για να δουλέψεις.
- Ζήσε τη ζωή σου με ισορροπίες (όλες οι πτυχές που αναγνώρισες πιο πάνω είναι σημαντικές).
- Φτιάξε ένα Ημερολόγιο Ακαδημαϊκής Εξαμηνίας και γράψε όλες τις ημερομηνίες που οφείλεις εργασίες, έχεις εξετάσεις κλπ. που θα το τοποθετήσεις σε ένα τοίχο ή μεγάλο γραφείο. Ακολούθως, φτιάξε και ένα μηνιαίο με τις αντίστοιχες πληροφορίες που θα το έχεις μαζί σου σε τσάντα ή τετράδιο. Αν θες, μπορείς τις ίδιες πληροφορίες να τις έχεις περασμένες σε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα και επίσης σε ένα κατάλογο με καθήκοντα για κάθε μέρα. Στόχος δεν είναι να είσαι σκλάβος των ημερολογίων αλλά αυτός ο τρόπος σε οδηγεί σε απελευθέρωση από το χάος των μαζεμένων εργασιών και σου δίνει την αίσθηση του ελέγχου.
- Διάβαζε την ίδια ώρα κάθε μέρα για να έχεις ένα συστηματικό πρόγραμμα και να προγραμματίσεις τον εαυτό σου.
- Πάντα να φοράς ρολόι!!
Τρόποι Μάθησης: Μάθε το Δικό σου Τρόπο!
Πώς μαθαίνεις καλύτερα; Έχεις ποτέ σκεφτεί ότι εάν κατανοήσεις ποιος είναι ο δικός σου τρόπος ίσως να έχεις καλύτερα αποτελέσματα; Πιο κάτω αναφέρονται στρατηγικές μελέτης για τον κάθε τρόπο.
Υπάρχουν τα εξής είδη προτίμησης για μάθηση: Οπτική, Ακουστική, Ανάγνωση/Γραφή, και Κιναισθητική.
Οπτική
- Οργάνωσε το χώρο σου.
- Κάθισε μπροστά στην τάξη για να μην αποσπάται η προσοχή σου και μακριά από παράθυρα και πόρτες.
- Κατά τη διάρκεια του μαθήματος απόφυγε να κάθεσαι μπροστά από χάρτες ή πίνακες ανακοινώσεων.
- Χρησιμοποίησε οργανωμένο και δακτυλογραφημένο υλικό μελέτης.
- Χρησιμοποίησε γραπτή επανάληψη υλικού (αντιγραφή από βιβλίο κλπ) και κάρτες για καλύτερη απομνημόνευση.
- Χρησιμοποίησε κάρτες, χαρτονάκια και άλλα υπενθυμητικά.
- Υπογράμμισε με μολύβι, στυλό ή/και μαρκαδόρους.
- Την ώρα της εξέτασης δημιούργησε «φωτογραφικά» τις πληροφορίες στο μυαλό σου.
- Λάβε μέρος σε δραστηριότητες της τάξης ή της ομάδας.
Ακουστική
- Μελέτα σε ήσυχο περιβάλλον και απόφυγε χώρους με ομιλίες, μουσική και τηλεόραση.
- Κάθισε μακριά από πόρτες ή παράθυρα.
- Κάνε επανάληψη του υλικού φωνακτά.
- Μη χάνεις τις διαλέξεις του μαθήματος.
- Συζήτησε το υλικό με συμφοιτητές, καθηγητές κ.α.
- Μετέτρεψε αυτά που έχεις γραμμένα σε ημερολόγια και τετράδια (ακόμα και σημειώσεις) σε ακουστικό υλικό με ηχογράφηση της φωνής σου.
Ανάγνωση/Γραφή
- Χρησιμοποίησε φυλλάδια, βιβλία και σημειώσεις όταν διαβάζεις.
- Ξανάγραψε το υλικό με δικά σου λόγια.
- Κάνε λίστες και οργάνωσε τις σε κατηγορίες.
- Διάβασε και γράψε τις σημειώσεις σου ξανά και ξανά.
Κιναισθητική
- Συμμετοχή σε διαλόγους.
- Χρησιμοποίησε όλες τις αισθήσεις σου κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, το διάβασμα, και την κατανόηση του υλικού.
- Χρησιμοποίησε τη φαντασία σου για την ώρα της εξέτασης και προσποιήσου ότι είσαι ήδη εκεί.
- Δίδαξε το υλικό σε κάποιον άλλον.
- Γράψε δικές σου ερωτήσεις και σενάρια.